Lukt het om uitdagingen en fouten te zien als leermogelijkheden?
Als young professional gebeurt het vaak in de eerste jaren van je carrière (misschien later ook nog wel veel 😉 ) dat je dingen nog niet weet. Je weet nog niet hoe anderen problemen oplossen, wat er van je verwacht wordt, hoe processen lopen. Je maakt fouten en komt iedere dag uitdagingen tegen.
Dit klinkt vast heel logisch maar of je dit proces van leren en ontdekken, vallen en opstaan als stressvol en dreigend ervaart ligt niet alleen aan de veiligheid die jouw omgeving je biedt.
Een enorm belangrijk deel is de manier waarop jij jezelf aanspreekt, reflecteert en motiveert. We maken hiervoor het onderscheid tussen growth mindset en fixed mindset. Een taak gaat misschien nog steeds net zo goed of fout als eerst maar hoeveel je hiervan leert verschilt enorm.
Fixed mindset: Je aandacht gaat naar goed of fout. Doe ik het wel goed? Hoe maak ik geen fout? Hoe voorkom ik dat de ander mijn fout ziet? Ik kan het niet! Gaat het alsnog fout dan denk je; zie je nou wel en straf je jezelf. Gaat het toch goed dan denk je; deze keer ging het niet fout en ervaar je hoogstens opluchting.
Growth mindset: Je aandacht gaat naar wat je kan leren, ontdekken en wat je probeert te bereiken. Goed of (niet) fout komt op de achtergrond. In plaats van de focus op het resultaat kan je bezig met het proces: leren. Ook als het niet lukt leer je ervan en als het lukt kan je naast het leren wat jouw aandeel was om het goed te laten gaan ook successen vieren.
Wil je ervaren wat het verschil is en leren hoe je hier invloed op krijgt? Check de workshop via: https://www.academycoaching.nl/…/workshop-growth-mindset/